Leegte (Emptiness; a post in Dutch this time)

Hier op de Hobbitstee waar ik op dit moment leef, staat een kleine Zendo ?. Een mooi gebouwtje, eenvoudig, met een mooie en fijne vloer en een warme uitstraling. De meditatieruimte biedt plaats aan veertien tot wel twintig mensen om tegelijk zazen ? te doen. Om kinhin ? ook mogelijk te houden, zou je de groep moeten beperken tot 14 mensen, misschien 16.

—-[ edit: 5 juli 2011 ]—-
Zie voor alle relevante informatie verder mijn nieuwe pagina over Zen-meditatie.
————————————–

Eens in de maand komt op een maandagavond een kleine groep bijeen om de zendo te gebruiken voor hun meditatiebijeenkomsten in de traditie van Thich Nhat Hanh. Verder staat de zendo volkomen leeg. Ongebruikt. Zo’n mooie meditatieruimte…

This slideshow requires JavaScript.

Toegegeven, er ontbreekt nog wel wat aan materieel: er zijn geen zabutons ? en een stuk of zes meer zafu’s ? kan ook geen kwaad. Maar het begin is er. En het belangrijkste is er: de mooie ruimte, rustig gelegen en goed bereikbaar.

.~.~.~.~.~.~.~.

Ik zit er zelf regelmatig. Behalve op die maandagavonden eens per maand dat de reguliere Sangha ? bij elkaar komt, heb ik er mijn eigen kussen en mat liggen. ‘s Ochtends en ‘s avonds en soms ook tussendoor mediteer ik er. Met genoegen. Het is één van de plezierigste kleine zendo’s die ik ken. Stil, koel, schoon, licht. En die fraaie vloer!

Vanavond zat ik er weer en ik zag het langzaam schemerig en later donker worden. En terwijl ik er zat, ervoer ik de drang om die zendo te willen delen met anderen. De leegte van de zendo leerde me dat ‘leegte’ alleen leegte is als hij klaar is voor gebruik.

.~.~.~.~.~.~.~.

En dus vraag ik jullie: wie heeft er interesse in het regelmatig bij elkaar komen om te mediteren met een klein groepje vaste deelnemers? De zendo staat in zuidwest Drenthe aan de rand van een natuurgebied. Wat mij betreft hoef je niet ervaren te zijn met meditatie. Ik ben geen leraar, maar kan een beginnend zitter wel uitleggen hoe je moet zitten en lopen in meditatie. De traditie waar ik zelf in train is de Rinzai Zen, een Zen Boeddhistische traditie uit Japan. De uitleg zal daar dan ook op gebaseerd zijn.
En heb je wel ervaring, dan ben je uiteraard net zo welkom, ongeacht uit welke traditie je komt.

Ik maak slechts geringe kosten om de ruimte te gebruiken met een groepje. Ik zal dus ook vooralsnog geen vast bedrag rekenen voor de bijeenkomsten. Wel zou ik het op prijs stelen als je bij regelmatige deelname bijvoorbeeld af en toe wat thee (met een neutrale smaak) zou willen meebrengen of wierook (liefst Japanse). En ben je per ongeluk draagkrachtig, dan zeg ik geen ‘nee’ tegen een geschonken zafu of zabuton 🙂 Dana ? is in het Boeddhisme een groot goed. Vandaar dat er ook een offerblok zal staan waarbij het van je eigen wijsheid afhangt of je daar gebruik van maakt of niet. Kijk gewoon wat het je waard is en wat je kunt missen. Meer vraag ik niet.

.~.~.~.~.~.~.~.

Dus: woon je in zuidwest Drenthe en wil je graag met enige regelmaat met een groepje gelijkgestemden mediteren? Laat dat dan even weten. Ik kijk wat en hoe ik kan regelen.

Wellicht tot gauw!


Ik heb interesse:
Meditatie-ervaring:
Ik kan op:
Carpool:


About Jikai

Living a life of blessed less where my feet support my walk and my hands create my story. View all posts by Jikai

Leave a Reply

